چهارمین مدرسه تابستانی بین المللی سلامت عمومی ایران (IPHS2016)

چهارمین مدرسه تابستانی بین المللی سلامت عمومی ایران (IPHS2016)

مدرسه سلامت عمومی ایران، از ۴ سال پیش با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت توانمندسازی، با هدف علاقمند نمودن، آشناسازی و فعال شدن دانشجویان در حوزه سلامت عمومی فعالیت می‌کند. این مجموعه که تا امروز به عنوان دوره‌های آموزشی برای دانشجویان شناخته می‌شد، اکنون با تأسیس شرکت اَوِسِن بر آن است تا فعالیت‌های خود را در زمینه توانمندسازی تصمیم‌گیری در حوزه سلامت عمومی بخصوص برای کارشناسان، مدیران، برنامه‌ریزان و فعالان این حوزه گسترش دهد.

بر همین اساس مدرسه سلامت عمومی ایران با هدف توانمند نمودن مدیران و پرسنل بهداشتی درمانی آینده ایران اسلامی، پس از ۴ دوره تجربه موفق در برگزاری مدرسه تابستانی بین‌المللی و کمپ زمستانی، تیرماه و مردادماه ۱۳۹۵ اقدام به برگزاری چهارمین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران با دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در محیط شبیه‌سازی شده و تعاملی نمود.

چهارمین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران (IPHS2016) دوره آموزشی ترکیبی ۴۲روزه شامل ۳۵روز آموزش از راه دور و ۷روز آموزش حضوری بود. این مدرسه تابستانی با برنامه‌ریزی آموزشی بصورت سیستماتیک و آکادمیک با استفاده از روش برنامه‌ریزی آموزشی هاردن و انجام نیازسنجی‌های مناسب با همکاری اساتید برجسته سلامت عمومی کشور و هم چنین مرور متون دقیق اقدام به بازنگری در برنامه آموزشی خود نمود. طی این روند مباحث اصلی آموزشی: (۱) مقدمه‌ای بر سلامت عمومی، (۲) مولفه‌های اجتماعی سلامت، (۳) سلامت محیط، (۴) اپیدمیولوژی و آمار زیستی و (۵) سیاستگذاری و مدیریت نظام سلامت سلامت؛ تعیین گردیدند. همچنین چهار حوزه بین‌رشته‌ای شامل: (۱) مدیریت و رهبری، (۲) کار تیمی، (۳) حمایت‌طلبی و (۴) رفتار حرفه‌ای؛ نیز به مباحث آموزشی افزوده گردیدند. ذیل تمامی مباحث، اهداف آموزشی در حوزه‌های شناختی و عاطفی-روانی مشخص شدند و محتوای آموزشی متناسب با این اهداف تعیین و سازماندهی شد.

به منظور ارائه دوره‌ای کاربردی، تمام دوره آموزشی در قالب داستانی علمی تخیلی مربوط به سال ۲۲۰۰ میلادی و در زمانی که زمین نابود شده و انسان‌ها در سیاراتی دیگر ساکن شده‌اند رخ داد. شرکت‌کنندگان در روند داستانی ابتدا آموزش‌های پایه‌ای را در دوره آموزش از راه دور دریافت کردند. داستانی که در آن شرکت‌کنندگان به واسطه محیطی شبیه‌سازی شده در نقش متخصصان سلامت عمومی آن سیاره قرار گرفتند تا رقابتی گروهی را در قالبی بازی‌نمایی شده تجربه کنند. برنامه‌ریزی آموزشی و اجرایی دقیق، علمی و کاربرد مناسب روش‌های نوین آموزشی، ترکیبی منحصر به فرد از یادگیری فعال، به‌روز، فراگیر محور و بین‌رشته‌ای را برای شرکت‌کنندگان این دوره آموزشی به ارمغان ‌آورد.