سومین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران (IPHS2015)

سومین مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران (IPHS2015)

مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران، دوره آموزشی کوتاه مدت یک ماهه‌‌ای است که با هدف علاقمند کردن، آشناسازی و فعال نمودن دانشجویان در حوزه سلامت عمومی برگزار می‌گردد. سومین دوره این مدرسه تابستانی در تیر و مرداد 1394 بصورت یک دوره سه هفته‌ای آموزش از راه دور و یک هفته آموزش حضوری با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و در محل قطب علمی یادگیری مهارت‌های بالینی این دانشگاه با حضور 88 نفر از دانشجویان داخلی و خارجی برگزار گردید.

این مدرسه تابستانی که ماموریت خود را لذت‌بخش نمودن یادگیری سلامت عمومی تعریف نموده است، در سومین دوره خود با برنامه‌ریزی آموزشی بصورت سیستماتیک و آکادمیک با استفاده از روش برنامه‌ریزی آموزشی هاردن و انجام نیازسنجی مناسب با همکاری اساتید برجسته سلامت عمومی کشور و مرور متون دقیق، اقدام به بازنگری در برنامه آموزشی خود نمود. طی این روند مباحث اصلی آموزشی: (1) مقدمه‌ای بر سلامت عمومی، (2) مولفه‌های اجتماعی سلامت، (3) سلامت محیط، (4) اپیدمیولوژی و آمار زیستی و (5) سیاستگذاری و مدیریت نظام سلامت ؛ تعیین گردیدند. همچنین چهار حوزه بین‌رشته‌ای شامل: (1) مدیریت و رهبری، (2) کار تیمی، (3) حمایت‌طلبی و (4) رفتار حرفه‌ای؛ نیز به مباحث آموزشی افزوده شدند. ذیل تمامی مباحث، اهداف آموزشی در حوزه‌های شناختی و عاطفی-روانی مشخص گردید و محتوای آموزشی متناسب با این اهداف تعیین و سازماندهی شد.

با توجه به اهداف کلان و ماموریت اصلی این مدرسه تابستانی، آموزش ترکیبی به عنوان راهبرد اصلی و آموزش مبتنی بر داستان، شبیه‌سازی و بازی‌نمایی به عنوان روش‌های نوین و مبتکرانه آموزشی، در آن بکار گرفته شدند. تمام دوره آموزشی یک ماهه در قالب داستانی علمی تخیلی مربوط به سال 2200 میلادی و در زمانی که زمین نابود شده و انسان‌ها در سیاراتی دیگر ساکن شده‌اند رخ داد. شرکت‌کنندگان در روند داستانی ابتدا آموزش‌های پایه‌ای را در دوره آموزش از راه دور دریافت کردند و سپس در نقش متخصصین سلامت عمومی در دوره آموزش حضوری به 8 سیاره مختلف اعزام شدند تا در ماموریت‌های مختلف که مشابه فعالیت‌های دنیای واقعی طراحی شده بود، برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت سلامت سیاره خود تلاش کنند. فعالیت‌های شرکت‌کنندگان در کل دوره مطابق با اهداف آموزشی بوده و از جنبه‌های مختلف بصورت گروهی و فردی مورد ارزیابی قرار گرفتند و رتبه‌بندی شدند.

سومین دوره مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی ایران را می‌توان الگویی از بکارگیری روش‌های نوین و مبتکرانه آموزشی در آموزش سلامت عمومی و حتی آموزش عالی دانست. با این حال و با توجه به دست‌آورد‌های سه دوره این مدرسه تابستانی، ما در نظر داریم که علاوه بر گسترش فعالیت‌های خود در زمینه آموزش سلامت عمومی به دانشجویان، اقدام به طراحی دوره‌های آموزشی برای گروه هدف‌های دیگری همچون سازمان‌ها و موسسات فعال در زمینه سلامت اعم از دولتی و غیردولتی با هدف افزایش توانمندی‌های فعالان حوزه سلامت نماییم. در دستیابی به این مهم نیز از کلیه افراد حقیقی و حقوقی فعال و دلسوز در حوزه سلامت نیز دعوت به همکاری می‌نمائیم.

پاسخ دهید